tiistai 9. lokakuuta 2012

Muroran

6. lokakuuta, lauantai

Tämä reissu oli jotain hyvin ihmeellistä ja hauskaa. Idea rektestä käynnistyi viikkoa aiemmin Keiteki-ryossa järjestetyissä juhlissa, joissa päädyin viettämään aikaa parin japanilaisen asukkaan ja kiinalaisen vaihtarin kanssa. Japanilaiset innostuivat jostain syystä seurastamme niin paljon, että ehdottivat jonkinlaista matkaa seuraavalle viikonlopulle. Noh, toki päivämatka pois Sapporosta kelpaa vatsa pari viikkoa sitten Japaniin saapuneille vaihtareille. Niinpä Naoki hankki meille 7 hengen istuttavan vuokra-auton (mikä on täällä paljon halvempaa kuin junalla matkustaminen), ja suuntasimme reippaina kohti Muroraa viideltä lauantaiaamuna.

Matkanteosta teki mielenkiintoista sekä valittu hieman pidempi, meren vierellä kulkeva tie että japanilaisten keiteki-ryon asukkaiden hauskat perinteet. Pysähdyimme useaan otteeseen tienvarsilla sijaitseviin pikka kauppoihin, kombineihin, ja aloitimme taiston. Eli pelasimme porukalla kivi-sakset-paperi -peliä, kunnes hävijäjä oli selvillä. Tämän jälkeen kukin valitsi itselleen jotain n. 100 jenin (1 euro) arvoista, ja hävijäjä maksoi ostokset. Onnekas kun olin, säästyin itse maksumiehen roolista. Mutta peli oli hauska ja matkan aikana riitti naposteltavaa.

Murorasta kaupunkina sanon vain, että se sijaitsee lähes suoraan Sapporosta etelään meren rannalla. Tässä kaikille kiinnostuneille linkki wikipediaan, josta voitte lukea lisää: http://en.wikipedia.org/wiki/Muroran,_Hokkaid%C5%8D

Viideltä alkanut matka kesti kaikkiaan reilut kolme tuntia, joten saavuimme Muroran Chikyu Misaki -nimiselle merinäköalapaikalle siinä hieman ennen yhdeksää. Ilma oli ihanan raikas, kirkas ja sopivan lämmin, täydellinen vastakohta Sapporon kolealle sateelle, josta olimme aamulla lähteneet. näköala kaupunkiin ja merelle oli todella kaunis, Suomalaiselle vuoristo ei koskaan käy tylsäksi. Maisemien vuoksi kannatti herätä neljältä aamulla ja istua autossa 3 tuntia.

Kilpuri

Majakka

Koko urhea retkikunta

"Onnellisuuden kello"

Näköalatasanteella oli hieno maailmankartta.

Tämän näköalan jälkeen jatkoimme vielä toiselle näköalapaikalle, josta saattoi nähdä kaupungin TV-tornien keskeltä.

Nähtävyyksien jälkeen oli aika suunnata lounaalle. Kello oli tässä vaiheessa vasta 11, mutta paluumatka lähestyi sillä auto oli palautettava kolmeen mennessä (Mikä selittää osaltaan halpaa hintaa; 2800 jeniä eli n. 28 euroa per nuppi). Ruokavalinta oli odotetusti Muroran erikoinen; Karee Ramen (eli taas tätä mausteista karee kastiketta, tällä kertaa nuudelikeiton muodossa). Luulen että kehitän Japanissa jonkinasteisen riippuvuuden kaikkiin karee-ruokiin, rakastan tätä lempeän mausteista kastiketta! (Toki kareeta saa todella tulisenakin, mutta valitsen itse mieluiten aina tulisuusasteikon alkupään makuja.)

Koska auto piti palauttaa niin aikaisin, päätimme vielä jatkaa päivää Sapporossa (itse en uskaltanut mennä kotiin koska pelkäsin nukahtavani!) Suuntasimme siis paikalliseen viihdekeskukseen, jossa riitti peliautomaatteja jokaiseen makuun. Tyydyimme tosin vain katselemaan tätä puolta, ja siirryimme itse keilahallin puolelle. Keilaus ja keilahalli sentään oli lähes täsmälleen identtinen Suomeen. Hämmennyin kyllä hieman omasta suoriutumisestani; hävisin ensimmäisen pelierän ja voitin toisen. En osaa sanoa, olenko hyvä vai surkea!

Tämän kaiken jälkeen palasin kotiin siinä 7 aikaan illalla rättiväsyneenä mutta ikionnellisena. Tämä blogimerkintä sisälsi todella paljon valokuvia, mutta arvelen että kukaan tuskin panee niitä pahakseen. : )